BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 29 October 2013

Relativism Ethics

Daripada Lecterur Chinese yang cantik molek manis dan cun, aku dapat soalan yang berbunyi ''Jelaskan maksud relativisme etika secara terperinci'' atau bahasa omputihnya ''Explain the meaning of ethical relativism in detail''.

RELATIVISM ETHICS

Adakah anda pernah mendengar atau terlihat atau terfikir tentang apakah maksud dua perkataan diatas? hurmm..sincerely, aku pun baru dengar. and actually, ia adalah common matters je dalam hidup seharian kita iaitu keprhatinan kita kepada salah dan betulnya tindakan kita - dan sudah semestinya banyak dikaitkan dengan alam sekitar sebab kami ni student alam sekitar. dan ia sekarang diperkenalkan dalam nama RELATIVISM ETHICS.

Soalan : Adakah budaya mempengaruhi tingkahlaku 'salah atau betul' kita?

Jawapannya : Ya.

Kita mempunyai kepelbagaian budaya - pakaian, makanan, struktur keluarga, perayaan, tradisi dan lain-lain.
Kepelbagaian budaya mendorong wujudnya etika relativisme ini. Pandangan dalam ER ini ialah 

1. lain bangsa/orang - lain amalan/kepercayaan moral 
contohnya : amalan perhambaan, Apartheid, Racist

2. oleh itu, lain orang/bangsa melahirkan perbezaan prinsip 
contohnya : ada pendapat menganggap Caucasian lebih superior berbanding bangsa lain. Lelaki/Suami lebih berkuasa berbanding Wanita/Isteri.

3. therefore, different moral principle are morally different to other people. In other word, right and wrong is based on culture.

- budaya kamu dan budaya saya pasti berbeza. tetapi apa yang betul untuk budaya awak dan juga betul untuk budaya saya, itu bermakna kita sama-sama betul.

- orang Hindu contohnya, tidak mengamalkan makanan daging sebab pada prinsip mereka, ' u should not eat animal live'. bagaimana anda? anda suka daging?

- di Australia Utara pula, budak lelaki yang bakal memasuki fasa akil baligh pula dkehendaki memburu dan membunuh dugong untuk membuktikan kedewasaan mereka. adakah anda dapat menerima cara mereka? Di Malaysia, dugong dilindungi dan dianggap spesis terancam.

- All Japanese eat dolphin meat, seperti kita (Melayu) menikmati daging ayam. While in South Korea, they love to eat dog meat, even disgusting and cruel for us, but ts part of their culture. For us, dog is man bestfriend, but not for them.

- While for Chinese, shark fin soup was inherently from their ancestor and serving shark fin soup to your guests mean that you respect them. You also showing your social status because shark fin suop is so expensive.

All we can see here, the point is culture differences are often used to support environmentally unfriendly practices.

And U should aware about one more thing. If U accept this ethics (ER), then U shouldn't matters with :
1. shark fining
2. Dugong Hunting
3. Dolphin Slaughter

can you?


0 speaks: