BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 28 November 2011

kenangan mase kecik!

saya cerita, awak bace !
hiasan jee..




sambungan dari cita banjir.


aku nk imbau kenangan mase kecik-kecik dulu..seingat aku, banjir dulu-dulu xdela teruk mcm sekarang. air pom  xderas. kami yg kecik-kecik ni mmg sonok abes la. tp aku adik bradik xsgtla. mak ayah garang kot. hehehe


mase kecik-kecik dulu, bila hujan da turun xhenti-henti, aku suka tunggu dkt tingkap prati paras air yg semakin naik. mule-mule dkt buku lali, pastu paras anak tangga pertama, kedua n sterusnya...tp xsampai naik dlm umah. umah kami agak tinggi. ble ujan turun xhenti-henti, kami duk dlm umah ja. sejuk-sejuk bes tido jela. bangun time makan n smyg. syokk...kami baling kertas pastu tgk die hanyut n hilang. ble boring, buat kapal kertas. 


mase nk g ngaji quran dekat umah jiran, gune plastik besa jd baju ujan, daun pisang lak jadi payung. kecik-kecik xkesah la kan. dah besa ni malu dahla nk guna benda tu. haha. slua abis basah. sronokk. bile mak suruh bli sumtim dkt kedai runcit sbelah umah, brebut-rebut nk p sbb nk tgk air dkt parit kecik. dlm tu cepat je ade ank ikan (berudu). sronok tgk dorg berenang-renang. mase kecik (dlm umo 4 / 5 taon) xtw pom tu berudu. tp pelik jgkla ikan tu cepat mbesar pastu tibe ade bnyk anak katak lak. 


blakang umah ade sungai (sg.klantan) mak xbagi ler main blkng umah, takut hanyut katanya. bile abah ade, dia bagi ler ikut p blkang tgk air bnjir. tu pom jauh2. takut sgt kan. sampai besar takutkan air dalam. depan umah berpasir, jernih je air. lw time mak bg turun, main situ, pastu ade jugakla ank ikan (bkn berudu) . lame jgk bnjir tu smpai ikan leh jadi besar. atau ikan tu dtg da besa. ikan tu dtg dari parit kecik depan umah. sonok je ble pk ade ikan kt kwsn halaman umah. kwsn sawah jauh dari umah, cmne ikan leh dtg smpai umah? pelik..tp skrg smua tu da xde. tanah pom dah jadi kotor. pastu dah bnyk pembaharuan. 


huhuhuu...kisah nih mungkin xmenarik langsung tp memori indah untuk aku mase kecik dulu. yg pasti, dulu dan sekarang sgt berbeza. certain part, perbezaan tu aku xsuka sbb da hapuskan bnyk bnda yg aku suka!! :((


p/s : kenangan banjir korg mungkin jauh lebih indah . :)

0 speaks: