BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 4 December 2011

perkampungan org asli Kuala Pertang jelebu, N9

saya cerita, awak bace !

warghh..at last, i've made up mymind n terciptalah seribu 1 kenangan pahit manis di jelebu, nogori 9..
tp, i should conclude here that, i was so HAPPY coz it's not waste to go there! but, surely rase terkilan xdapat tgk konsert NADI'11 :((
ArGHH..kenapala ia berlaku pd tarikh yg same???
dah3...anyway, it was done and over! hehe...so, skrg mai aku nk cita smua yg dah terjadi pada hari kejadian :p

nk dijadikan cita lebih menarik, saat turunnya aku dari bilik, maka terjadilah hujan lebat yg sgt membimbangkan. haha.cmna cheq xghisau kalau dah hujan lebat, kene jalan ke tempat berkumpul ade dlm 1km..wahaha..maka berlarilah aku n wani ke sana . mjurla xbnyk bwk tas. hehe. waktu tu adalah dlm kol315 gitula. dah lewat tu. sptutnya 230 kene ade sane. tp xpa, wktu kitorg smpai, bas xdtg pom lagi, pdhal dah jam 330pm..huhu...janji jela ann...

eh, aku xda bgtw lagi utk apa aku p. sbenarnya, kitorg p sbgai praktikal utk kursus antropologi adat yg kitorg amik. seramai 35 cmtula p rombongan tuh! termasuk bberpa student dr persatuan org asli UM tu. n jgk student lua jabatan yg berminat nk ikot. Kg yg kitorg p tu, adalah kg Prof Madya Dr.Juli Edo, lect subjek tu. Prof tu adalah ahli lembaga adat , kire org pentingla kalau org2 asli nk kawen. 

dkt2 kol4 tu, kami da ready nk btolak. ! perasaan? emm..sonok + ghisau + sejuk + xslesa. nk wt camana, dlm bas tu hujan beb (bas bocor). cisss...pesal la aku nek lmbt bas tu, dh dpt tmpt xbes. huhh. tp bkn seat aku ja, seat dpn pom kena sama. haihh...dahla sepanjang perjalanan tuh hujan ja..sweater pom xbwk. tido jela cmtu ! sonok plak pasai xsabau2 nk tgk org asli kawen :)

dipendekkan crita, stelah brenti 2 3 kali, n sesat jap, (susah cari tmpt tu) dlm 8.30pm kitorg pom sampaila di perkampungan org asli Kuala Pertang jelebu, N9 asalnya p kt asrama penginapan dulu utk mandi n solat n mkn tp dah terlewat utk kemajlis. majlis berinai pengantin tu stat kol9 patotnya. majlis berinai tu bukan mcm org mlayu pakai inai. mule2 aku pom blur, mjlis berinai tu rope2nye majlis tepung tawar. pelik jgk kn tepung tawar dibuat mlm hari sblom akad nikah (keesokkannya). pengantin pompuan tu jgk kene bayar langkah bendul pasal kawen sblm akak dia. die bg tikar mengkuang n bantal sebagai byrnnya. mcm org mlayu biasa bg cincin kan..haa, tu la bezanya...

lepas mjlis berinai @ tepung tawar tu, kitorg bertolak balik ke penginapan yaitu di asrama SK Putra. bayaran pom ade, kene byr RM5 je utk sorg. murah tol 'hotel' tu..hehe..kami amik 2bilik pasal pompuan ramai. gelak ketawa ngn kwn2 Indonesia tu (terutama si zeni) smpai nk tido pom susah. ckp gune bahasa indonesia yg aku blaja dr sinetron.. indah tol perkenalan ini. kih3

okay, kol8 kami dah ready utk check out n ke majlis kahwen tu lagi. tp sebelum tu kami singgah makan pagi di gerai berdekatan. kemudian sampai disana awal, kol 930am. kami tunggu dlm bas dulu berbual-bual sesama kawan. kol 11 baru turun dari bas n kerumah pengantin. cadangnya disana cuma smpai kol1 tp da melarat jadi kol2 sbb acara stat lewat. mau makan lagi. kami berani makan sbb disana guna catering org melayu sbb kawan pengantin (guru sekolah) pom org mlayu. disahkan halalnya. makanan yg dihidangkan adlah rendang daging n ayam pedas. setelah itu, berangkat ke Port Dickson.

kol 4.40pm sampai di PD. kami plan di PD sehingga jam 7mlm. solat asar n jamak zohor disana. kemudian jalan2 tgk gerai , aku belikan 1 pasang baju utk ank sdare kesayanganku Farhan <3 . utk diri sendiri xde pe. cume aku bli lempok durian kesukaanku..xde durian, lempuk pom jadila. huhuhuuu...lepas semua gerai dah dijajah, kekawasan pantai plak sblom ke tempat parkir bas n tunggu kwn2...lepas tu, kami bertolak ke KL. xsaba nk smpai kolej, xslesa weh dari pagi lagi baju yg sama. 

kol8 brenti kt RNR Seremban yg ade tandas luas + besau. mmg bagusla tempat tu. surau pom dah mcm masjid. sgt2 bagus la tempat tu. sbb mmg ramai brenti situ. tu la perhentian last kami sblom smpai ke kolej ku kol 9.30pm..fuhh..lega den.




p/s : gambo len aku akn upload len kali yarhh <3








0 speaks: