BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 18 September 2013

Pengorbanan



''..Kawan saya gaji 4k sebulan tapi langsung tak teringat nak menghulur kat mak ayah di kampung. Gaji banyak tapi tak pernah rasa cukup. Baru nak ada duit lebih sikit, kereta rosak la, terlanggar kereta orang la, komputer meragam la, phone jatuh berderai la. Seorang lagi kawan saya gaji hanya 1.5k sebulan kerja biasa-biasa. Lepas tolak hutang kereta segala, ada la tinggal tiga empat ratus untuk kegunaan sendiri tapi masih tetap hantar duit kepada ibu bapa di Kampung ikut kemampuan yang ada. Kadangkala RM100, kadangkala RM50 yang dia hantar tanpa diminta dan tak pernah miss. Dengan lebih duit yang ada, dia sentiasa rasa cukup dan kadangkala rasa berlebih tak tahu nak buat apa. Betapa berkatnya hidup seorang anak yang tidak pernah melupakan kedua ibu-bapanya melebihi keperluan diri sendiri. Moga kita semua tergolong dalam golongan anak-anak yang begini.. ''

berikut adalah kisah benar yang dikopipes dari page FB. berbunyi agak cliche tapi ianya untuk ingatan pada diri saya kelak bila dah bekerja.

ibubapa tidaklah meminta, tapi mereka tentu gembira jika diingati.

ingatlah mereka bukan juga pengemis duitmu, tapi bantulah mereka walau dari jauh.

seandainya kamu berjaya kelak, Alhamdulillah syukur, namun bantulah mereka untuk memberi kejayaan pada adik-adikmu juga.

anak yang baik dan soleh-solehah membantu ibubapa mereka menjadi ibubapa yang baik.

itu yang sentiasa kuingati selalu.

masa kecik dulu, aku pernah meminta yang bukan-bukan. tapi, ma tetap usaha tunaikan. contoh, satu hari, aku bawak balik sehelai borang untuk diisi dan disahkan oleh Ketua Kampung. ma aku pun pergi kerumah ketua kampung (aku xingat siapa) xjauh sangat dari rumah, tapi masa tu ma aku tgh sarat mengandung. kali pertama tu, ma aku balik tapi masih belum cop sbb ketua kampung takda kat rumah. tapi aku paksa ma aku gi sekali lagi sambil nangis-nangis dan membentak. huhh. kejam betul aku, sanggup menderhaka sebab sehelai borang. aku lupa masa tu umur aku berapa. tapi setiap kali teringat kisah tu, aku terus kluaq ayaq mata bak hang. sedih sangat2. lagi-lagi skrg ma asik sakit dan pengsan sbb darah tinggi n kencing manis.


0 speaks: