BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 17 September 2013

Persahabatan



salam maghrib (waktu Malaysia : 0736pm). pestime kot aku menulis dikala maghrib nih.

berkenaan gamabr gambar diatas, ianya bukanlah ada kaitan dengan susu, mahupun ada sangkut paut dengan belanga. harharhar. tapi ia berkaitan pergaulan bebas atau persahabatan.
dan sepanjang pemerhatian aku, bukan aku saja yang mengalami yang sedemikian. dimana hubungan yang asalnya sempoi jadi segan sesegannya. jadi mundur balik macam mase dulu. dan kalau boleh diundurkan masa, aku taknak benda ni berlaku. 

macam mana boleh jadi? aku sangat malas untuk mengulanginya tapi aku perlu katakan untuk pedoman masa depanku. 
dalam berkawan, 

1. tidak boleh terlalu mengharap - jgn tlalu harapkan sebuah title 'BESTFRIEND' dihati sidia

2. tidak boleh terlalu perasan - maksudnya, perasan diri kita istimewa/rapat dimata mahupun dihati kawan kita tu.

3. tidak perlu memaksa - dalam kes aku, disebabkan aku anggap depa tu BF aku, so takda istilah 'tidak boleh'.sepatutnya la..mestilah sehati sejiwa, atau selalu mengalah..aku suka memaksa rasanya, tapi selagi depa xmau, xboleh buat apa.

4. tidak perlu merayu - kalau dia taknak, biarkan jela. cukupla sekali hati kau tu terluka.

5. tidak perlu bersangka buruk - anggap macam-macam kat dia bila dia secara xsengaja/sengaja sekalipun lukakan hati kamu. mungkin ada sebab #husnuzon.

6. tidak boleh terlalu bersangka baik - sederhana sudahla, tapi berhati-hati. jgn asik sakit hati

7. tidak boleh terlalu bergantung pada dia - bawak-bawakla berdikari. dalam kes aku, aku plan nak sebilik dgn dia, time dftr kolej aku lewat sampai, tahu-tahu diorang dah ada rumet masing-masing . T__T . perlu ka aku teriak time tu jugak dpn orang ramai? aku bukan apa, kalau sebilik, lagi selesa sbb dah kenal, drpd dpt rumet ntah pape. tp ALHAMDULILLAH rumet aku okay wlpn xrapat. hukhuk. 

8. tak payah amik hati sangat - ni kalau semua buat camni, takde la istilah gaduh. tapi, kadang-kadang bahaya sbb simpan dlm hati banyak2 nanti meletuppp kebaboo. 

9. bawak-bawakla berbincang - heart to heart - kalau perlu nangis, nangis je depan kawan kamu. biar dia biasa dgn kamu - maksudku, biarlah dia biasa dgn sifat halusmu (menangis), kan sebelum ni dia cuma kenal kamu yang ceria, suka senyum dan memendam rasa. aku penah buat (xsengaja tau) masa ikut program outbound. tapi hasilnya bagus, kami lebih open atr 1 sama lain. lebih kenal diorang. #syukur

p/s : I wish people were like money; so I could hold them up to the light to see which ones are real and which ones are fake.

0 speaks: