BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 5 December 2013

Belajar Dari Melihat.














''Sewaktu di matrik, saya belajar pakai stokin/sarung kaki dari kawan2...

saya belajar dengan melihat mereka masih tetap memakai stokin walaupon bermain air dan pasir di pantai.... mereka biarkan seluar dan kain mereka basah.. sebab apa?? sebab mereka tahu aurat mereka yang perlu dijaga...

kenapa kita takot sangat stokin basah, kain basah sedangkan pakaian itu masih boleh dibasuh...?? kalo orang len nampak aurat kita?? caner tu?? caner nk basuh dosa kita, dosa orang yang memandang tu skali?? aish..nauzubillah..

berhati2 musim hujan nie.. jangan selak tinggi sangat kain tuu... ok??!! hehe

Belajar Dari Melihat.. Jomlah Kita Jaga Aurat.."



Petikan diatas adalah dari status seorang kawan FB. Aku sedar tentang dua perkara apabila melihat status kawan aku ni.

Pertama, YA..Memang proses pembelajaran berlaku apabila kita melakukan interaksi sosial dengan orang disekeliling kita. Interaksi boleh membawa kesan baik dan juga buruk. Macam budak kat atas ni, nampaknya dia telah belajar banyak perkara baik melalui interaksi sosial dia. Alhamdulillah.

Kedua, YA...aku juga belajar memakai stokin dan menjaga/menutup lengan dengan kawan-kawan jugak. LEBIH TEPAT lagi, dengan kawan-kawan PERSATUAN MAHASISWA KELANTAN yang sangat berjasa pada aku. Aku bermula dengan rasa malu apabila berhadapan dengan mereka yang menutup aurat dengan sempurna, menjaga pertuturan, menjaga pergaulan, menjaga tingkah laku. Sangat osem. Akhlak mereka juga menghadirkan rasa cemburu dalam hati aku, betapa lembutnya, betapa jujurnya, betapa merendah dirinya budi bahasa dan sikap mereka. Lantas, slow-slow aku ubah diri aku. Yang aku ingat, mula-mula aku pakai sarung kaki tapi masih pakai seluar Jeans (biasanya seluar jeans ikut bentuk kaki). Selesa memakai sarung kaki tapi masih bertudung tidak labuh sepenuhnya. Ya, memang agak jahil tapi itulah pembawaan dari zaman remaja yang nakal.

Sekarang, Alhamdulillah. Aku bukan saja membiarkan stoking basah kerana ingin tetap melindungi kaki, tapi juga rela berpanas bila memakai tudung dua lapis (inner + tudung) untuk melindungi leher dari terbayang-bayang dari luar.

Menutup aurat perlu sempurna. YA, akan aku usahakan dimana jua. Semoga DIA yang maha Berkuasa mengampunkan semua dosa kita semua disebabkan kejahilan masa lalu :')

AMIN YA RABBAL ALAMIN.
























*Aku sungguh bersyukur padaMU Ya Allah kerna menemukan aku dengan teman yang menyedarkan aku dari lena dan lalai. 


0 speaks: