BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 8 December 2013

Hulurkan Tangan Ringankan Beban


Hidup memang kadang-kadang tak terjangka. Rezeki juga tidak terduga bila datangnya.

Tadi, dek keboringan yang amat sangat, aku turun ke bilik Siti. Kami berbual kat luar bilik dia, sambil makan keropok segera dan dodol lemak yang khas dibawakan dari Kelantan.

Sedang dok sembang, junior kami, Fifi lalu situ, dia ajak pi Dewan MBSA, untuk tolong-tolong packing barang yang nak dihantar ke tempat banjir, mungkin Terengganu or Pahang. Aku dengan Siti pun on jela sebab takdak mood (baca : malas) nak buat kerja.

Kitorang bertolak jam5.30petang dan berkumpul di depan FSSS sambil tunggu kereta lain. Ada 3 buah kereta semuanya. Then kitorang bertolak, lepas makan buah langsat (baca : sesat) kami sampai sana dalam jam 8 lebih. 

Asalnya dalam kepala aku duk terbayang nak packing some sort of roti + air and something like that, tapi rupanya lain.

Kami kena sorting and packing all the things yang didermakan oleh orang ramai untuk mangsa banjir. Takda makanan pun melainkan susu tepung. Tapi taktau la kot-kot memang ada makanan dalam lori sebelum-sebelum ni. Tapi baju sangat banyak terutamanya baju baby. Ada yang masih dalam packing yang bermakna masih baru. YA, memang kebanyakan barang adalah barangan yang terpakai. Kadang-kadang nak marah pun ada. Ada pulak yang buat tempat tu macam tempat buang baju yang taknak pakai. Sebab banyak baju yang kotor, koyak dan buruk. Ya, mungkin boleh buat kain buruk. Tapi, kenapa kotor? Mangsa banjir tu memang banyak masa nak basuh baju pun kan? Memang ada banyak sangat lah bekalan air bersih kan? Memangla kan? Haishh..

Tapi, memang aku bersyukur sebab ramai yang bagi derma tu. Aku rasa ada dalam 5 lori, penuh dengan kotak, yang mana dalam setiap kotak memang penuh barang. Ada baju kurung, tudung, seluar panjang, tuala and sewaktu dengannya. Alhamdulillah. Semoga semua tu sampai ditangan yang berhak. Maksud aku, baju baby mesti sampai dekat orang yang ada baby la..Takkan sampai dekat makcik tua pulak. LOL

Aku bersyukur satu benda lagi, memang sebelum ni aku ralat sebab tak dapat buat apa-apa untuk mangsa banjir. Time ni la nak jadi sukarelawan yer tak? Nak sumbang duit, faham-faham jela. Nak bagi baju? Hah baju yang ada dekat sini pun cukup-cukup. Hehehe..oleh itu, Alhamdulillah dapat sumbang sedikit tenaga..Kalau kami-kami (pelajar) tak tolong, mungkin NGO tu susah nak buat kerja kan? Lagipun semua dah tua-tua, tak larat nak punggah barang sampai larut malam and lain-lain..Kalau NGO tak tolong, beratlah sikit beban pihak lain kan. Sama-samalah berusaha. 

Semoga lain kali dapat sumbang lebih lagi. Kata-kata umpama doa ye tak? Aminn.





0 speaks: