BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 4 November 2013

Jodoh Kita Siapa?



Kawan-kawan ku yang masih belum mempunyai 'Mr.Right' selalu mengadu, merungut, mengeluh pada aku. Mereka risau umur makin meningkat tapi masih takda pasangan. Pengalaman pun takda. Risau jadi andartu katanya. 


Aku? Aku tak risau, ada atau takda aku langsung tak risau. Aku tak fikir pun. Sebab itulah, masa kawan-kawan aku mintak tolong carikan pasangan untuk mereka, aku hanya gelak. Aku ni bukannya reti nak pasang-pasangkan orang. Bukan kawan perempuan jer, kawan laki pun ada mintak tolong carikan untuk mereka awek UM . haha..langsung tak gentleman


Bagi aku, cinta diawal waktu (contohnya masa study) banyak buruk daripada baiknya. Ia bergantung pada manners orang tu la, kuat tak iman dia nak tahan godaan-godaan syaitonn tu. Ya, aku pernah dengar individu berjaya dalam pelajaran sebab selalu study bersama pasangan dia. Ala, sama-sama bagi semangat, sama-sama bersaing. haa, kalu lagu tu baguslaa kan. Tapi, yang merisaukan, banyak yang buruk daripada yang baik. Aku memang takleh buktikan sebab takda kajian atau aku tak pernah jumpa kajian serupa tu. Tapi, akhlak budak sekarang makin advance la. Makin pelik. Page KEPALA HOTAK KAMU (KHK) di fb banyak explore dan reveal pasal ni. Memang tak sangka dan sungguh hina umat Islam bila budak-budak jadikan budaya kissing satu kebanggaan, siap jadikan coverpage lagi gambar tu. 


Jodoh datang sekarang atau kemudian, ia pasti dengan cara yang berbeza. Dan bersyukurlah dengan apa yang DIA bagi kat kita.


Jangan doa pada orang yang spesifik contohnya ''Ya Allah, jodohkanlah aku dengan Anuar Zain'' walaupun terang-terang hang kapel dengan Anuar Zain. 

tapi doalah yang umum contohnya ''Ya Allah, jodohkanlah aku dengan jodoh yang soleh dan boleh membimbing aku menuju SyurgaMU...'' 

sebab kita belum tahu perancangan ALLAH untuk kita dimasa hadapan, bercinta bagai nak rak pun belum tentu confirm jadi Imam kita nanti. Wallahualam.

0 speaks: