BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 7 November 2013

Puding Karamel Tanpa Telur - Special Edition

Tengah-tengah lapar ni (dahla tengah malam ni) aku boleh teringat segala jenis makanan yang sedak hatta yang tak sedap sekalipun, dari roti canai, pizza dominos, KFC, mee celup, koeytiaw goreng, malah nasi kosong campur telur goreng and kicap pun. hihihii..hantu makan la katakan. 


But then, aku teringat satu resepi yang aku pernah cuba buat, terus menjadi dan jadi hidangan femes masa open house ( ulang sekali lagi OPEN HOUSE) kat rumah aku raya puasa aritu, iaitu PUDING KARAMEL.
cewahh, bunyi macam gempak. EH, memang gempak la uols sebab puding ni tak pakai telur. Selain jimat money money money nak beli telur banyak-banyak, puding ni jugak tak rasa hanyir. Tambah esen vanila pulak, jadi wangi dan sangat sedap. Yummmyy,...bangga beb puding aku habis 3 bekas jugak pakat-pakat berebut masa aku keluarkan pencuci mulut. (tapi apasal aku baru update story ni? dah basii)

Puding karamel tanpa telur ni bukan resepi aku pun, resepi dari internet jugak (hasil kerja men'google' resepi masa tengah kat ofis-praktikal) Tapi, gambar aku memang tak ambil pun, gambar google jelah ada. ngeee.

lebih kurang macam ni la rupa dia yang aku buat. *ayaq liuq meleleh

awesome ! yummmmyy.


Dahh dahhhh..Meh belajar cara-cara nak buat pulak. Resepinya ialah :

For Caramel Sauce
2 senduk gula
1/4 cawan air

For Pudding
1 tin susu cair
1/2 tin susu pekat manis
3 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar tepung kastad
1 sudu kecil esen vanilla
1 bungkus (10g) serbuk agar-agar instant
3 1/2 cawan air

Cara-cara :

For Caramel Sauce
1. Gunakan pan, masak gula pasir dengan api perlahan sehingga warna gula bertukar menjadi keperang-perangan
2. Masukkan air sedikit demi sedikit, kacau rata dan tutup api
3. Tuangkan caramel sauce kedalam bekas mould pudding anda

For Pudding
1. Ambil mangkuk, masukkan tepung jagung dan tepung kastad. Kemudian tambahkan sedikit air dan kacau hingga larut. Tapis ketulan-ketulan degil agar pudding anda cantik (Aku telah mengabaikan step ni thus pudding aku tak berapa nak cantik hehe)
2. Ambil periuk, masukkan bancuhan tepung tadi berserta dengan serbuk agar-agar instant dan air. Masak menggunakan api perlahan sehingga mendidih
3. Apabila sudah mendidih, masukkan susu cair, susu pekat manis dan esen vanilla. Kacau rata lebih kurang 5 minit dan tutup api
4. Tuangkan pudding dalam bekas mould yang berisi caramel sauce tadi
5. Biarkan di room temperature seketika sebelum masukkan dalam fridge.

Kelebihan puding ni : 
- Senang gila nak buat
- Murah sebab tak payah beli telur
- Bahan-bahan asas mudah cari
- Comel bila dah betul-betul keras
- Boleh bawak ofis dan makan dengan kawan-kawan
- Boleh upload instagram, facebook, keek dan lain-lain untuk tunjukkan yang anda dah pandai masak . lalalaa..

sharing is caring .

0 speaks: