BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday 30 November 2013

Sinopsis Mata Kucing




Buku jenis ni memang antara yang aku minat. Aku memang tak layan novel cintan cintun sebab plot nya dah boleh diagak. Lainlah kalau fiksyen, thriller, horror dan sewaktu dengannya. Mendebarkan, real, suspen, surprise, dan lain-lain yang agak menerujakan perasaan orang seperti aku. 

Aku belajar something daripada novel ni - bahawasanya perbezaan mata manusia dengan mata kucing ialah mata kucing mempunyai membran Tapetum lucidum yang berfungsi sebagai cermin. Membran ni menyelaputi bahagian belakang lensa mata kucing. Apabila cahaya masuk kedalam anak mata, cahaya akan dibiaskan kembali melalui membran, lantas menyebabkan pendedahan berganda cahaya didalam mata. Disebabkan itulah kucing mampu melihat didalam gelap. Dalam gelap, mata kucing akan kelihatan bersinar dan MENYERAMKAN . Apa yang bersinar tu, adalah cahaya yang dibalikkan oleh membran tersebut.

Yang menghairankan dalam kisah ni, mangsa yang ditemui mati, semuanya mempunyai mata kucing dan mereka seolah-olah mati dalam keadaan terkejut. Seolah-olah sangat takutkan sesuatu yang dilihat sebelum menemui ajal. 

Cerita ni rumit, ada fakta yang perlu dihadam betul-betul..tapi menarik juga sebab melibatkan percintaan seorang cina peranakan (penggerak cerita) dan pemuda Melayu. Elemen balas dendam akibat peristiwa silam menjadi punca kepada kejadian bunuh misteri yang juga melibatkan alam ghaib dan mimpi-mimpi ngeri. Dan cerita melibatkan beberapa tempat di Singapura dan Malaysia. Kadang-kadang memang tak masuk akal tapi kesimpulannya - BEST !!





0 speaks: