BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 3 November 2013

Memory Loss

Selepas satu hentakan di kepala, individu tidak dapat ingat siapa dia atau dari mana dia datang. Walaupun mungkin kehilangan ingatan adalah jarang berlaku, namun kesannya memberi masalah kepada individu mengikut tahap-tahapnya.



Memory Loss atau Hilang Ingatan adalah sesuatu keadaan dimana ia boleh terjadi disebabkan oleh beberapa perkara :

1. Ubat-ubatan : Beberapa ubat-ubatan preskripsi dan ubat yang didapati di kaunter klinik atau farmasi boleh mengganggu atau menyebabkan kehilangan ingatan. Antaranya ialah: antidepressants, antihistamines, ubat-ubatan anti-kebimbangan, penenang otot, penenang, ubat tidur, dan ubat-ubatan yang diberikan selepas pembedahan.

2. Alkohol, Tembakau dan Dadah : Penggunaan bahan-bahan tersebut secara berlebihan boleh menyebabkan individu tersebut menjadi khayal dan tidak mengingati apa-apa. Pengguna bahan-bahan ini biasanya sengaja mengambilnya secar haram untuk melupakan masalah dan tekanan hidup yang dihadapi tanpa menghiraukan kesan yang dihadapi kelak.

3. Rokok : Kandungan dalam sebatang rokok seperti dadah Nikotin juga memberi kesan yang buruk kepada manusia. Merokok boleh membahayakan kerana ia boleh mengurangkan jumlah oksigen yang sampai ke otak. Terdapat kajian yang dijalankan menunjukkan individu yang merokok sukar mengenalpasti wajah dan nama seseorang berbanding orang yang tidak merokok. Kandungan dadah yang terdapat dalam rokok boleh mengubah kandungan chemicals dalam otak dan menyebabkan sukar untuk recall memories.

4. Kurang tidur : Kedua-dua kuantiti dan kualiti tidur adalah penting untuk memori. Mendapat tidur yang terlalu sedikit atau bangun kerap pada waktu malam boleh menyebabkan keletihan, yang mengganggu keupayaan untuk menyatukan dan mendapatkan maklumat.


5. Kemurungan dan tekanan : Individu yang tertekan boleh membuatkan ia sukar untuk memberi perhatian dan tumpuan, yang boleh menjejaskan ingatan. Apabila anda tegang dan minda anda overstimulated atau terganggu, keupayaan anda untuk ingat boleh merosot. Tekanan disebabkan oleh trauma emosi juga boleh membawa kepada kehilangan ingatan.
6. Kekurangan pemakanan : Pemakanan yang baik - termasuk protein dan lemak yang berkualiti tinggi - adalah penting untuk fungsi otak yang betul. Kekurangan dalam vitamin B1 dan B12 khusus boleh menjejaskan memori.
7. Kecederaan kepala : Satu hentakan kuat di kepala - kerana jatuh atau kemalangan kereta, misalnya - boleh mencederakan otak dan menyebabkan kedua-dua kehilangan ingatan jangka panjang (Long Term Memory) dan juga pendek (Short Term Memory). Tetapi memori boleh beransur-ansur pulih dari semasa ke semasa.

8. Strok : Strok berlaku apabila bekalan darah ke otak telah dihentikan akibat saluran darah ke otak tersumbat atau bocor. Strok sering menyebabkan kehilangan memori jangka pendek (STM). Seseorang yang telah mengalami strok mungkin mempunyai kenangan yang jelas tentang peristiwa semasa zaman kanak-kanak tetapi tidak dapat ingat apa yang dia makan semasa makan tengahari.
9. Demensia : Demensia adalah nama untuk kehilangan progresif memori dan lain-lain aspek pemikiran yang cukup teruk untuk mengganggu keupayaan seseorang untuk berfungsi dalam aktiviti harian. Walaupun terdapat banyak punca-punca demensia - termasuk penyakit saluran darah, dadah atau penyalahgunaan alkohol, atau sebab-sebab lain kerosakan kepada otak - yang paling biasa dikaitkan adalah penyakit Alzheimer. Alzheimer dicirikan oleh kehilangan progresif sel-sel otak dan penyelewengan fungsi otak.
10. Sebab-sebab lain : Lain-lain sebab yang mungkin menyebabkan kehilangan ingatan termasuk kelenjar tiroid yang kurang aktif atau terlalu aktif dan jangkitan seperti HIV, batuk kering, dan sifilis yang mempengaruhi otak.

0 speaks: